Willemijn Maandag: A Chorus Line; mijn eerste professionele productie! 

De afgelopen maanden heb ik in een achtbaan gezeten van nieuwe ervaringen. Ik studeer mijn vierde jaar musicaltheater aan de Fontys hogeschool voor de kunsten in Tilburg en deze productie is mijn stage. Ik had geen betere stage kunnen wensen die zo goed aansluit op waar ik drie jaar lang voor heb gestudeerd; zingen, dansen en toneelspelen en het dan ook nog is tegelijk uitvoeren.

Ik ben in A Chorus Line ‘’Tricia’’, het ballerina meisje die al snel wordt afgewezen. Sommige mensen uit de cast noemen me ook wel ‘’de roze koek’’ aangezien ik bijna helemaal roze ben. Daarnaast heb ik een swingpositie en ben ik understudy van Val, Maggie en Bebe. Zodra er één van hun drie ziek is, val ik in zodat de show gewoon door kan gaan. Dat houdt in dat ik naast mijn eigen rol 3 verschillende rollen moet kennen. Niet alleen de tekst maar ook precies wat ze zingen en waar ze staan in een dansnummer. Ik heb geen ervaring met een swingpositie dus ik ging in de eerste weken tijdens de repetitie alle drie de rollen tegelijk studeren. Dat werd natuurlijk een grote chaos in mijn hoofd dus daar ben ik al gauw mee gestopt. Ik heb toen besloten om me per week op 1 rol te focussen. Gelukkig zijn de understudyrepetities goed verdeeld en weet je van te voren welke rol je over 2 weken voor die repetitie moet kennen. Wat ook spannend is, want ook al heb je je gefocust op 1 rol, als de andere rol ziek wordt moet jij alsnog in kunnen vallen. Dat gebeurde namelijk bij mij. Ik moest onverwachts invallen voor Oonagh, de rol van Maggie, terwijl ik die week de rol van Bebe aan het studeren was. Ik had nog nooit een repetitie van Maggie gehad dus ik moest vertrouwen op mijn eigen studiemateriaal. Een totale switch aangezien je ook alle plaatsen moet weten in de dansen maar gelukkig ging het hartstikke goed! Ik heb de rol 3 dagen achter elkaar mogen doen waardoor ik de laatste keer haast niet meer hoefde na te denken en echt heb kunnen genieten.

Wat doe ik tijdens de voorstelling?
Na de eerste 10 minuten word ik afgewezen door Zach omdat ik te weinig ervaring heb als jong-ballerina-meisje. Ik moet als ik van het toneel af ben nog een stukje meezingen in de coulissen en wacht op een lieve glimlach die ik dan altijd krijg van Peter, die op dat moment Larry speelt en naar de hoek van het toneel loopt. Ik hoef nu pas weer het toneel op als we de finale gaan dansen,  de laatste 10 minuten. De weg naar de kleedkamer is altijd een grote zoektocht. We staan bijna elke dag in een ander theater en elk theater is verschillend. Soms 2 deuren die je aan beide kanten naar de kleedkamers leiden. Soms 1 deur en daarbij dan 3 trappen omhoog of 1 omlaag, eigenlijk altijd een doolhof. Samen met mijn collega Jeroen zoeken we in het donker de goede deur naar de juiste gang…… dat duurt meestal 5 minuten met veel gestuntel en gelach.  

Onder de voorstelling moet ik, ook al ben ik niet meer op het toneel, wel mee zingen met de ensemblenummers. Ik zit dan altijd met de rest van de mensen die zijn afgewezen in de coulissen uit volle borst te zingen en te kijken hoe onze collega’s het doen. Als er momenten zijn dat we niet hoeven mee te zingen zitten we altijd in de kleedkamer of in de artiestenfoyer. Meestal na de opening hoef ik de eerste 15 à 20 minuten niet mee te zingen dus eet ik dan mijn avondeten en drink een lekker kopje koffie.

De 2de akte begint met Val die na haar monoloog het lied ‘’tiet en kont’’ zingt. Aangezien we dan, als swings, toch niet hoeven mee te zingen hebben wij een soort van ritueel dat we tijdens dat nummer onze billen trainen. Ook de kleedster en de company manager doen lekker mee om toch een beetje actief te blijven!

In de finale dans moeten onze benen aardig vaak en hoog de lucht in waardoor je goed opgewarmd moet zijn. Na het billen trainen maak ik mijn haar en make-up klaar voor de finale en ga ik weer opnieuw opwarmen tussen het meezingen in de coulissen door. Tijdens de scène ‘’het had mijn hele hart’’ stap ik in mijn glitterpakje, doe ik mijn hakken aan en pak ik mijn hoed. Als swings openen wij de finale zodat de rest van de cast snel kan omkleden.

En zoals elke avond opnieuw: Toneel op en LACHEN ennnnn kick, kick, kick, kick, kick……….

Klik hier voor meer informatie over A Chorus Line.

Foto's

© 2017 De Graaf & Cornelissen Entertainment